piątek, 15 marca 2019

HAFT KRZYŻYKOWY - KURS cz. I . . .


W dniu dzisiejszym rozpoczynamy kurs haftu krzyżykowego.
Zaczniemy od poznania materiałów do wyszywania
i nie koniecznie musi to być kanwa. 

 

 

Haftować krzyżykiem można na kanwie, Aidzie bądź płótnie o prostym policzalnym splocie. Pełen asortyment materiałów można znaleźć TUTAJ.

 

 

 

Kanwa to tkanina siatkowa z nici o regularnym splocie, która służy do wyszywania bawełną (muliną), lnem lub włóczką. Jest ona podstawową tkaniną służącą do haftu krzyżykowego. Kanwy są zazwyczaj sztywniejsze i mają gęstość 44 krzyżyki na 10 cm. Przykład takiej kanwy można zobaczyć TUTAJ.

Aida to tkanina używana do haftu liczonego. Aida w postaci tkaniny występuje już niemal we wszystkich kolorach - od czystej bieli po czerń, najczęściej jednak spotykana jest w kolorze białym, kremowym czy kości słoniowej. Aidę czystą można kupić na metry lub w arkuszach o różnych rozmiarach i gęstościach. Ja lubię wyszywać na Aidzie o gęstości 54/10 cm. Przykładowa Aida TUTAJ.

Kanwa lub Aida z nadrukiem to materiał, na którym nadrukowano wzór. Wzór może być haftowany w całości lub może jedynie stanowić tło do wzoru liczonego. Tematyka kanw drukowanych jest przeogromna.

Kanwa drukowana to kanwa na której namalowany jest obraz bez dokładnego zaznaczania krzyżyków.

 

Ja osobiście nie lubię na niej wyszywać, bo nie do końca wiem gdzie ma być jaki kolor. Pełen asortyment kanw drukowanych Firmy Coricamo można zobaczyć TUTAJ.

Aida z nadrukiem dla mnie jest łatwiejsza do wyszywania niż kanwa, ponieważ ma dokładniej namalowane krzyżyki i nie zawsze trzeba kombinować gdzie jaki kolor ma być.

Pełen asortyment Aidy z nadrukiem Firmy Coricamo można zobaczyć TUTAJ.

Kanwa plastikowa to kanwa, która służy do formowania płaszczyzn geometrycznych. Po wyszyciu motywu po prostu go wycinamy. Kanwa ta występuje w kolorze białym jak i przezroczystym.

 

Płótno pomocnicze (kanwa wypruwalna) służy ono do haftowania aplikację np. na bluzce. Kanwę taką najpierw przykłada się do miejsca, w którym ma być haft. Następnie przymocuje się ją szpilkami, bądź fastryguje i wyszywa wzór.
Na końcu kanwę wystarczy wypruć. Pamiętam jako dziecko wyszywałam na takiej kanwie i pierwsze moje hafty były na białym płótnie, a największą frajdą było prucie kanwy. :)


To mój pierwszy haft na kanwie wypruwanej.

 

 

 

Płótno o prostym policzalnym splocie to między innymi tkanina PANAMA, tkanina Lugana, czy po prostu len. Lubię wyszywać na lnie, ale najczęściej używam go do wyszywania koszul bądź ręczników, a ostatnio zazdrostek. 

 

Ostatnio pojawia się w sklepach jeszcze jeden materiał do haftu, a mianowicie rożnego rozmiaru kanwa w taśmie. Taśma ta jest taka jak Aida tylko ma ładnie obrobione krawędzie. Na takiej właśnie kanwie wyszywałam wzór na zazdrostkę.

 

* Uzupełnienie od Was :)

Kanwa rozpuszczalna w wodzie,  podobnie jak kanwa wypruwana służy do haftu na materiałach o niepoliczalnym splocie czyli głównie aplikacji na odzieży. Po skończeniu haftu moczymy pracę w wodzie i gotowe. Dostępna jest TUTAJ.

Kanwy z nadrukowanym tłem to kanwy, które jak sama nazwa wskazuje mają namalowane tło, a wyszywa się tylko cześć obrazka. Daje to efekt trójwymiarowy. Takie obrazki można zobaczyć TUTAJ.

* Dziękuję za pomoc :)

Ważnym elementem charakteryzującym materiał do haftowania jest nie tylko jego rodzaj, ale i gęstość splotu. Kanwy różnią się rozmiarami czyli gęstością splotu - najpopularniejsze z nich to 10ct, 11ct, 14ct, 16ct i 18ct. Cyfry te oznaczają ilość oczek (krzyżyków) mieszczących się w jednym calu. Często w opisach pojawiają się ich odpowiedniki np. 40, 44, 54, 64, 70. np. jeżeli kanwa ma numer 14ct, to: 1 cal (2,54 cm) = 14 (oczek) krzyżyków czyli 5,4 oczka (krzyżyka) na 1 cm i w opisie może być 54/10 cm. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kanwy według gęstości w metrażu można znaleźć TUTAJ,
a kanwy w arkuszach znajdują się TUTAJ.

   Czekam na wasze komentarze i pytania.
Piszcie proszę na jakim materiale Wy wyszywacie i czy wolicie czystą czy drukowaną kanwę?

Wśród osób, które pozostawią "branżowy" komentarz ;) , wylosuję jedną, która otrzyma niespodziankę, oczywiście coś do haftowania.

11 komentarzy:

  1. Super kurs, przejrzysty i bardzo jasno napisany. Ja mam małe doświadczenie w wyszywaniu, kilka haftow i powiem szczerze że czekam na kolejne odcinki. Ja pomimo swego małego doświadczenia wolę tak jak Ty kanwe biała czystą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja osobiście wolę czyste kanwy, gdzie sama rozplanowuję sobie wzór. Haftuję głównie na 16-18 ct. Kanwę w taśmie też lubię i często używam. Fajny kursik.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bardzo lubię wyszywać na czystej kanwie 14-16 ct. Niedawno usłyszałam o kanwie winylowej. Jeszcze nie miałam okazji na niej wyszywać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Była bardzo ciekawa tego pierwszego Twojego kursowe wpisu . Przyznam, że jestem pod wrażeniem . Fachowe podejście do tematu i wyczerpujące informacje. Brawo TY.
    Osobiście wyszywam głównie na czystej Aidzie 14 ct lub 16 ct. Próbowałam na lnie ale chyba moje oczy już się nie nadają do takiej drobnicy . Uwielbiam wyszywać na taśmach, zwłaszcza zakładki.
    Pozdrawiam i czekam na kolejny odcinek :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny czytelny opis.
    Ja zaczynałam naukę na 14ct i dość długo na niej pracowałam, od jakiegoś czasu króluje u mnie 16ct. Do wzorów na kartki idealna bo na 14ct były hafty dośc spore a i muliny więcej na niej idzie. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super kursik, mam nadzieję, że wiele nowych osób zacznie przygodę z haftem krzyżykowym. Ja uwielbiam kanwę aidę 18ct, ale też i płótno - daje zupełnie inny efekt. Najczęściej korzystam z lnu obrazkowego, on jest trochę nieregularny, ale właśnie to w nim lubię :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fachowe i wyczerpujące informacje - brawo! - z pewnością niejednej początkującej hafciarce bardzo się przydadzą.
    Dużo haftuję na czystej Aidzie 14 ct - szczególnie dla projektu "Kołderka za jeden uśmiech", inne projekty najczęściej haftuję na 16ct (moja ulubiona gęstość) lub 18ct, coraz rzadziej na 20 ct - oczka się buntują (z tego też powodu hafty na lnie podziwiam jedynie u koleżanek).
    Taśmy aidowe wykorzystuję do haftowania zakładek do książek. Ostatnio dużo haftuję też na kanwie plastikowej - wolę białą od przeźroczystej, udało mi się kupić też czerwoną i zieloną - jest świetna na wszelkiego rodzaju zawieszki, magnesy na lodówkę, szkoda tylko, że dostępna jest jedynie o gęstości 14 ct.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do kanw specjalnych dodałabym jeszcze kanwę rozpuszczalną, która podobnie jak kanwa wypruwalna służy do haftu na materiałach o niepoliczalnym splocie czyli głównie aplikacji na odzieży. Po skończeniu haftu moczymy pracę w wodzie i gotowe.

      Usuń
  8. Tereniu świetny wpis :) Ja zaczynałam od Aidy 14ct, teraz króluje 16ct; 18ct nie lubię wolę len. Praktycznie na chwilę obecną to próbowałam już większość materiałów do haftowania. Myślę, że osoby początkujące powinny zacząć od Aidy, bo prościej opanować xxx. Nie lubię kanwy plastikowej. Kiedyś chciałabym wypróbować kanwę rozpuszczalną o której nie wspomniałaś, a warto wiedzieć, że taka jest :) Ta kanwa jest też do kupienia w Coricamo. Nie lubię kanwy z nadrukowanymi wzorami, natomiast lubię kanwy z nadrukowanym tłem - też możesz o niej jeszcze wspomnieć w swoim poście :) Coricamo do swoich wzorów ma takie kanwy z tłem - są świetne!

    OdpowiedzUsuń
  9. Super, że wszystkie niezbędne informacje mamy teraz w jednym miejscu :) Świetnie poradziłaś sobie z tą częścią :)
    Ja wolę czystą kanwę bez nadruków. A co do jej gęstości, to fachowo nigdy nie wiem jaka ona jest, ale wolę jak jest gęsta

    OdpowiedzUsuń
  10. Zastanawiam się czy ktoś z was kupował może kiedys jakieś materiały z nadrukiem? Ja wlaśnie znalazłem oferte tej firmy https://ctnbee.com/pl która oferuje wykonanie takiego właśnie nadruku. Sądzicie, że warto to wypróbować?

    OdpowiedzUsuń