wtorek, 18 czerwca 2019

Krywulka . . .

Krywulka – ozdoba na szyję (rodzaj naszyjnika lub kryzy), wykonywana z różnokolorowych szklanych paciorków, koralików. Biżuteria popularna wśród wielu grup etnograficznych zamieszkujących Karpaty (Huculi, Bojkowie, Łemkowie), mająca swoje odpowiedniki w ozdobach znanych z terenów Półwyspu Bałkańskiego i Rumunii, szczególnie zaś Mołdawii i Siedmiogrodu, gdzie noszono przypominające koronkę naszyjniki plecione ze szklanych paciorków.

Właśnie takową ozdobę będącą częścią stroju łemkowskiego zrobiłam we współpracy z mamą. Wzór pochodzi z miejscowości Dołżyca i ma ponad 80 lat.






14 komentarzy:

  1. Podziwiam za dokładność pracy, cudowna ozdoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany!!! Jakie cudeńko i jakie równiutkie. Jestem pod wrażeniem, bo wiem ile pracy kosztuje zrobienie takiej ozdoby. Brawo Wy!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, tydzień czasu nam to zajęło 🙂

      Usuń
  3. Piękna ozdoba, podziwiam precyzję wykonania :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś niesamowitego! POdziwiam!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. O Matko!!!! Tereniu ja chyba przyjadę specjalnie w Bieszczady, żeby to cudo na żywo zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. oooooooooo wow ale cudo :)
    I pewnie sporo pracy i czasu przy tym
    Podziwiam!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Łał! Chylę czoła nad precyzją i cierpliwością. Ja nie mam takich "cnót", więc na prezenty sięgam po klasyczny naszyjnik z pereł jednak bardzo mi się podobają wszelkie folkowe/ludowe projekty, a te łatwiej znaleźć na takich blogach i w rękodziele niż w zagranicznej produkcji. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń